جهش تولید؛
با مشارکت مردم
یادداشتی از دکترحسین شیرزاد
مفهوم شناسی رهیافت های جایگزین در تعامل عقلانی تر بنگاه های اقتصادی با جامعه مدنی (قسمت دوم)
1398/06/03
مفهوم شناسی رهیافت های جایگزین در تعامل عقلانی تر بنگاه های اقتصادی با جامعه مدنی
✍️ یادداشتی از دکترحسین شیرزاد
〽️ قسمت دوم
🔻ذات مرحله ابتدایی در راستای تاکتیکهای آرمانی شرکتداری مدرن و اندازهگیری میزان هزینهکرد در پروژههای عامالمنفعه (فاقد رویکرد درآمدزایی) و نوع دوستی، براساس تصمیمگیری صاحبان سرمایه و سهامداران شرکت در جهت شهرت و مقبولیت در بین ذینفعان است؛ اما ماهیت مرحله متکاملتر، انگیزه خلق مزیتی رقابتی، در راستای استراتژی شرکت، جهت حصول به ارزش افزوده اجتماعی – اقتصادی و فرصتهای تجاری ایجادشده به کمک تغییرات هدایتشده در جامعه هدف میباشد که بالذاته، مدلی پیچیدهتر است. در این مدل، به یک «نهادسازی تجربهشده و مشروع» به مثابه شرایط اولیه امکان نیازمندیم.
🔻در واقع، ضرورت ایجاد ساختارهای نمایندگی جامعۀ محلی -که علاوهبر پیگیری مطالبات جامعۀ محلی، مخاطب بنگاههای متعامل و پیگیر درخواستهای متقابل بنگاهها در شبکه ارزش نیز باشد- یکی از مهمترین شروط ایجابی است؛ یکی دیگر از شرایط وافی به مقصود امکان، ایجاد ساختارهای حقوقی و قانونی در مناسبات فیمابین بنگاههای اقتصادی و جامعه بومی در زمینه خلق و تصاحب ارزش و حقوق نهاد «واسط ارزش» با درگاههای مولد ارزش است.
🔻در مدل خلق ارزش مشترک، افراد جامعه با پذیرش ارزشهای تکنوکراسی و حاکمیت شرکتی، احساس میکنند که در حاشیه نیستند؛ بلکه در متن قرار گرفته و در آنصورت، قواعد بازی در متن را میپذیرند و نقش درخور خود را ایفا میکنند. به عبارتی، تله فضایی حاشیه و احساس دوگانگی، بیگانگی و کنار بودن و طرد در میان تودههای جوامع توسعهنیافته، تعدیل خواهد شد. این انگاره، راهحل نهایی و استراتژیک نوعی بازگرداندن حاشیهنشینها به متن بازی سرمایهداری، به کمک بنگاههای چندملیتی است.
🔻پس از چندین دهه که حاشیهنشینها در نظام سرمایهداری جهانی، جایی نداشته و ناراضی از وضعیت خود، دشمنان بالقوه سرمایهداری محسوب میشدند، حال این امکان فراهم آمده است تا با اصلاحات راهبردی در نهادها و بنگاههای اقتصادی بتوانند وارد بطن و متن جامعه شوند، تا هم به وسیله امتزاج داراییهای بنگاهها با داراییهای غیررسمیمردم فقیر، ثروت جامعه افزایش یابد و هم این که از حالت رادیکال و دشمنی، خارج شده و جزئی از نظام اقتصاد جهانیشوند.
🔹خلق ارزش مشترک به منزله بازتوزیع تخصیص مجدد منافع در جهت بهرهمندی جامعه، حول مسائل حلنشده ذینفعان آن میباشد که پیامدهایی نظیر افزایش بهرهوری کارکنان، استفاده بهینه از منابع، بهبود سازوکار توزیع کالا و خدمات، افزایش میزان فروش، گسترش خوشههای صنعتی محلی و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، ارتقاء کیفیت کسبوکار و بهبود اوضاع اجتماعی و محیط زیست را به دنبال خواهد داشت.
⬅️ ادامه داراد...
تعداد مشاهده خبر
3150
بار
تصاویر مرتبط
tempShow
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به
سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران
می باشد.
Powered by
Dorsa
Portal